top of page

Hoe organiseer ik een kinderfeestje?

Hoe pakken wij dat nou aan het maken van een themakist voor een kinderfeestje is een vaak gestelde vraag. Hieronder een paar stappen die we doorlopen om de perfecte themakist te creëren en dat in combinatie met het zelf organiseren van een kinderfeestje.

1. Thema

Misschien voor de hand liggend, maar we beginnen met het vaststellen van een thema. Het liefst pakken we een beetje algemeen thema zodat het uitgebreid toepasbaar is. Zeker hebben we ook wat specifieke thema’s zoals Frozen en Ninjago maar dit zijn dan thema’s die op het moment ook razend populair zijn/ waren.


2. Doelgroep

Wanneer we het thema gekozen hebben gaan we kijken welke doelgroep erbij hoort. Nou horen we je denken “ja duh, we hebben het over kinderfeestjes” maar juist dan heb je leeftijdscategorieën. Is het thema meer voor de kleintjes 4-6, de middenmoot 7-9 of de tieners 10-12. Ga met je doelgroep in gesprek, kijk eens een filmpje of zoek informatie op. De meeste van jullie zullen het feestje echter organiseren voor je eigen zoon/ dochter dus dan weet je meestal wel waar Ninjago bijvoorbeeld over gaat. Ik had er met een dochter van toen net 5 in ieder geval geen idee van, dus dan is het hebben van oudere neefjes handig die je daar meer over kunnen vertellen.


3. Spellen

De spellen moeten bij het thema passen, maar zeker ook aansluiten op de doelgroep. Er zijn een heleboel (ouderwetse) spellen die je in een ander jasje kunt steken. Denk eens aan ezeltje prik, we hebben dit spel in de Frozenkist maar ook in de Ninjagokist. In de Frozenkist is Olaf zijn neus kwijt en in de Ninjagokist moeten de kinderen Sensei zijn baard teruggeven. Dus denk vooral niet te moeilijk. Een ander terugkerend spel is toch wel de bingo, ideaal om even als rustmoment te nemen voor het eten.


Bij de spellen moet je ook kijken voor een goede verdeling tussen actieve en rustige spellen en de volgorde waarin je dit doet. Zelf beginnen we altijd met een actiever spel, omdat de kinderen na binnenkomst meestal al even stil gezeten hebben bij het uitpakken van de cadeaus en het eten van wat lekkers. Na dat stil zitten is het dan fijn dat ze even hun energie kwijt kunnen.

Wat we thuis eigenlijk altijd doen is van het uitpakken ook al een spel maken. Sara vindt het kapot prikken van ballonnen heel leuk. Voor ieder kind op het feest heb je een ballon nodig. Komen er 6 kinderen, pak je 6 ballonnen en doe je in iedere ballon een briefje met de naam erop. Doe eerst het briefje in de ballon en blaas de ballon daarna pas op. De jarige mag de ballonnen om de beurt kapot prikken en

de naam op het briefje geeft dan aan welk

kind het cadeautje mag geven. Om het extra leuk te maken doe ik altijd een beetje confetti in de ballonnen. (Moet je het alleen niet erg vinden als het daarna overal ligt haha)


Wat je nog meer kan doen als uitpakspel is:

· Laat alle kinderen de cadeautjes verstoppen, zodat de jarige eerst moet zoeken naar de cadeautjes.

· Variant op de stoelendans. Laat de kinderen in een kring plaatsnemen, zet de muziek aan en geef de kinderen een voorwerp welke ze moeten doorgeven. Wanneer de muziek uit is, is het kind met het voorwerp in de handen “af” en geeft het zijn/ haar cadeautje aan de jarige.

· Memory. Zorg dat je wanneer er weer die 6 kinderen op het feestje komen je 2x6 afbeeldingen hebt. Een afbeelding leg je bijvoorbeeld al klaar op de borden van de kinderen en de andere afbeelding doe je in een bakje. Laat de jarige grabbelen en het kindje met dezelfde afbeelding mag de jarige het cadeautje geven.


Wanneer we alle spellen voor de kist bedacht hebben, gaan we verder met de uitwerking ervan. We zetten op papier hoe het spel gespeeld moet worden en welke materialen nog zijn. Die materialen gaan we dan verzamelen of we zetten ons klusteam aan het werk. Soms verzinnen we in hun ogen onmogelijke dingen, maar ja daar zijn we dan ook vrouw voor. Uiteindelijk wordt het toch wel zoals wij het ons bedacht hadden ;)


4. Tijd

Bepaal hoelang het feestje duurt. Wij houden eigenlijk altijd 3 uur aan, zodat het niet te lang maar ook niet te kort is. Na binnenkomst begin je met het uitpakken van de cadeautjes en wordt er wat lekkers gegeten, voordat je daarmee klaar bent is er al een half uur om. Dan 2 uur voor de spellen en nog wat knutselen en dan als afsluiter nog wat eten.


5. Uitnodiging

Bedenk welke uitnodiging je de kinderen wilt geven. De jarige zelf heeft hier natuurlijk ook een stem in. Wordt het een voorgedrukt kaartje, stuur je de ouders/ verzorgers een berichtje of wordt het een leuke zelfgemaakte uitnodiging.

Hier zijn we wel van het knutselen dus laat ik het Sara altijd zelf doen. Ik kijk op Pinterest en maak alvast een selectie van leuke kaartjes (Ik selecteer op moeilijkheidsgraad en snelheid van maken 😊, dus niet te moeilijk en snel klaar) en laat ze haar zien, waarna zij de eindbeslissing heeft. Samen maken we de kaartjes dan waarbij ik haar echt alleen help met de moeilijke dingen, maar je ziet dus wel dat het kaartje door kinderhanden gemaakt is. We gaan dus niet voor perfect maar wel voor een trots gevoel als ze klaar is.

In onze themakisten zijn de uitnodigingen inbegrepen. Na het reserveren krijg je ze thuisgestuurd zodat de kinderen op tijd uitgenodigd kunnen worden.


Naast de standaard dingen als datum, tijden locatie moet je op het kaartje ook even aangeven of de kinderen na het feest thuis gebracht worden of dat ze opgehaald moeten worden. Mochten de kinderen nog iets moeten meenemen, bijvoorbeeld zwemkleding, dan kun je dat ook hierop vermelden.


6. Voorbereiding

Moet je voor de spellen of het knutselen nog materialen hebben zorg dan dat je die op tijd in huis hebt, zodat je geen stress hoeft te hebben voor het feestje. Wil je iets gaan knutselen met de kinderen, zorg dan dat je het al een keer gemaakt hebt zodat je kunt inschatten waar hulp nodig is en zodat de kinderen een voorbeeldje hebben.


Schrijf voor jezelf even op welke spellen je bedacht hebt, mij gebeurd het vaak dat ik van alles bedenk en uiteindelijk veel te veel bedacht heb. Ach ja ik denk dan maar liever te veel dan te weinig.


Bij de voorbereiding hoort ook dat je je woonkamer kinderfeestje-proof maakt. Heb je bijvoorbeeld die mooie dure vaas met bloemen op tafel staan, zet die toch maar even weg. Het zal je maar net gebeuren dat iemand er per ongeluk tegen stoot en ze kapot is. Alle waardevolle spullen maar even aan de kant.


Ga je met de kinderen op pad, zorg dat je een ehbo-setje bij je hebt. Mocht er iemand bijvoorbeeld vallen dan heb je tenminste een pleister bij je.


Vraag een volwassenen om hulp zodat je niet alleen bent met alle kinderen. Bij het laatste feestje van Sara waren we met 3 volwassenen. Loraine en ik waren voor het entertainment en mijn man zorgde dat de ranja bij gevuld werd, dat de frietjes gehaald werden maar ook dat als een kind even geen zin had het even apart kon spelen.


In onze themakisten zit een tafellaken, borden en bestek. De materialen die je nodig hebt voor de spellen zitten er ook allemaal in en aangezien je het draaiboek digitaal krijgt na reservering kun je je van te voren al een beetje inlezen. Mocht er een knutselactiviteit in de kist zitten dan zitten de benodigdheden hiervoor ook in de kist.


7. De dag van het feest

Op de dag zelf, zorg je dat je de tafel al klaarmaakt, dat alle materialen binnen handbereik zijn. Weet dat ieder feestje toch anders loopt dan je van te voren bedenkt, improviseer dan.


Zoals ik hierboven schreef kan het voorkomen dat niet ieder kind de activiteit op het feestje leuk vindt. Is er de mogelijkheid om het kind even uit de groep te halen doe dit dan zelf hebben we namelijk gemerkt dat het aanstekelijk kan werken wanneer een kind roept dat "het knutselen stom is", of een "spel echt niet leuk". Wanneer het kind even zelf iets anders kan doen, zal het zich vervolgens weer bij de groep voegen als het merkt dat de rest wel plezier heeft.


Het belangrijkste van deze dag is dat de jarige een leuk feest heeft waar het nog lang aan terugdenkt!


Geen zin om zelf alles te moeten regelen dan is het huren van een complete themakist natuurlijk het makkelijkst, inmiddels hebben we meer dan 20 thema's.


Mocht je vragen hebben neem dan gerust contact met ons op!!



Groetjes Loraine en Aimée





74 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page