Zoeken

Hoe organiseer ik een kinderfeestje?

Hoe pakken wij dat nou aan het maken van een themakist voor een kinderfeestje is een vaak gestelde vraag. Hieronder een paar stappen die we doorlopen om de perfecte themakist te creëren en dat in combinatie met het zelf organiseren van een kinderfeestje.

1. Thema

Misschien voor de hand liggend, maar we beginnen met het vaststellen van een thema. Het liefst pakken we een beetje algemeen thema zodat het uitgebreid toepasbaar is. Zeker hebben we ook wat specifieke thema’s zoals Frozen en Ninjago maar dit zijn dan thema’s die op het moment ook razend populair zijn/ waren.


2. Doelgroep

Wanneer we het thema gekozen hebben gaan we kijken welke doelgroep erbij hoort. Nou horen we je denken “ja duh, we hebben het over kinderfeestjes” maar juist dan heb je leeftijdscategorieën. Is het thema meer voor de kleintjes 4-6, de middenmoot 7-9 of de tieners 10-12. Ga met je doelgroep in gesprek, kijk eens een filmpje of zoek informatie op. De meeste van jullie zullen het feestje echter organiseren voor je eigen zoon/ dochter dus dan weet je meestal wel waar Ninjago bijvoorbeeld over gaat. Ik had er met een dochter van toen net 5 in ieder geval geen idee van, dus dan is het hebben van oudere neefjes handig die je daar meer over kunnen vertellen.


3. Spellen

De spellen moeten bij het thema passen, maar zeker ook aansluiten op de doelgroep. Er zijn een heleboel (ouderwetse) spellen die je in een ander jasje kunt steken. Denk eens aan ezeltje prik, we hebben dit spel in de Frozenkist maar ook in de Ninjagokist. In de Frozenkist is Olaf zijn neus kwijt en in de Ninjagokist moeten de kinderen Sensei zijn baard teruggeven. Dus denk vooral niet te moeilijk. Een ander terugkerend spel is toch wel de bingo, ideaal om even als rustmoment te nemen voor het eten.


Bij de spellen moet je ook kijken voor een goede verdeling tussen actieve en rustige spellen en de volgorde waarin je dit doet. Zelf beginnen we altijd met een actiever spel, omdat de kinderen na binnenkomst meestal al even stil gezeten hebben bij het uitpakken van de cadeaus en het eten van wat lekkers. Na dat stil zitten is het dan fijn dat ze even hun energie kwijt kunnen.

Wat we thuis eigenlijk altijd doen is van het uitpakken ook al een spel maken. Sara vindt het kapot prikken van ballonnen heel leuk. Voor ieder kind op het feest heb je een ballon nodig. Komen er 6 kinderen, pak je 6 ballonnen en doe je in iedere ballon een briefje met de naam erop. Doe eerst het briefje in de ballon en blaas de ballon daarna pas op. De jarige mag de ballonnen om de beurt kapot prikken en

de naam op het briefje geeft dan aan welk

kind het cadeautje mag geven. Om het extra leuk te maken doe ik altijd een beetje confetti in de ballonnen. (Moet je het alleen niet erg vinden als het daarna overal ligt haha)


Wat je nog meer kan doen als uitpakspel is:

· Laat alle kinderen de cadeautjes verstoppen, zodat de jarige eerst moet zoeken naar de cadeautjes.

· Variant op de stoelendans. Laat de kinderen in een kring plaatsnemen, zet de muziek aan en geef de kinderen een voorwerp welke ze moeten doorgeven. Wanneer de muziek uit is, is het kind met het voorwerp in de handen “af” en geeft het zijn/ haar cadeautje aan de jarige.

· Memory. Zorg dat je wanneer er weer die 6 kinderen op het feestje komen je 2x6 afbeeldingen hebt. Een afbeelding leg je bijvoorbeeld al klaar op de borden van de kinderen en de andere afbeelding doe je in een bakje. Laat de jarige grabbelen en het kindje met dezelfde afbeelding mag de jarige het cadeautje geven.


Wanneer we alle spellen voor de kist bedacht hebben, gaan we verder met de uitwerking ervan. We zetten op papier hoe het spel gespeeld moet worden en welke materialen nog zijn. Die materialen gaan we dan verzamelen of we zetten ons klusteam aan het werk. Soms verzinnen we in hun ogen onmogelijke dingen, maar ja daar zijn we dan ook vrouw voor. Uiteindelijk wordt het toch wel zoals wij het ons bedacht hadden ;)


4. Tijd

Bepaal hoelang het feestje duurt. Wij houden eigenlijk altijd 3 uur aan, zodat het niet te lang maar ook niet te kort is. Na binnenkomst begin je met het uitpakken van de cadeautjes en wordt er wat lekkers gegeten, voordat je daarmee klaar bent is er al een half uur om. Dan 2 uur voor de spellen en nog wat knutselen en dan als afsluiter nog wat eten.


5. Uitnodiging

Bedenk welke uitnodiging je de kinderen wilt geven. De jarige zelf heeft hier natuurlijk ook een stem in. Wordt het een voorgedrukt kaartje, stuur je de ouders/ verzorgers een berichtje of wordt het een leuke zelfgemaakte uitnodiging.